en

GUS GUS

Polydistortion
1997
Polydistortion
This Is Normal
1999
This Is Normal
GusGus vs. T-World
2000
GusGus vs. T-World
Attention
2002
Attention
Forever
2007
Forever
24/7
2009
24/7
Arabian Horse
2011
Arabian Horse

Pochodzą ze stolicy Islandii i zaczynali na początku lat 90 jako liczący 9 osób kolektyw filmowo-muzyczny. Porównywani często do The Sugarcubes, macierzystej formacji Bjork Gunmundsdottir, szybko wypracowali własną, niepowtarzalną formułę, której bliżej od estetyki punkrockowej było jednak do muzyki tworzonej przez piewców bijącego wtedy szczyty popularności triphopu (Massive Attack, Tricky, Lamb). To w szeregach GusGus swoją karierę rozpoczynała znana z subtelnych wykonań Emiliana Torrini.

Zauważeni przez słynną angielską wytwórnię 4AD, dzięki podpisanemu z nią kontraktowi, wydali świetnie przyjęty zarówno przez krytyków jak i publiczność debiutancki album „Polydistortion”. W 1997 r. bardzo szybko podbili nim roczne zestawienia najlepszych albumów.

Pięć lat wyjątkowo aktywnej działalności sprawiło jednak, że zakładany bardziej z myślą o kręceniu filmów niż tworzeniu muzyki kolektyw, stopniowo uszczuplany był przez odejścia kolejnych jego członków i na początku minionej dekady w jego skład wchodzili już jedynie Stephen Stephensen oraz Birgir Þórarinsson. Przez lata zespół zmieniał swoje muzyczne oblicza, nie zawsze znajdując przy tym uznanie wśród fanów ich pierwszych dwóch płyt.

Muzyka Islandczyków skręciła wyraźnie w bardziej tanecznym kierunku, wpasowując się w modę na minimalowe techno i house. Świadectwem tego była już płyta „Attention” z 2002 roku, a całkowitym potwierdzeniem – „Forever” z 2007 roku. Opublikowana dwa lata później dla kolońskiej wytwórni Kompakt płyta „24/7” to jednocześnie powrót obdarzonego niepowtarzalną barwą głosu Daniela Augusta. Paweł Gzyl z portalu Nowa Muzyka tak napisał o tym krążku:

„Wyraziste połączenie melodramatycznej melodyki z hipnotyczną rytmiką w wykonaniu trzech producentów, sprawiło że zespół powrócił z kilkuletniego niebytu na pierwszy plan współczesnej sceny elektronicznej.”

Wszystko wskazuje na to, że GusGus są na fali wznoszącej: pozostając pod skrzydłami Kompaktu, wydali świetnie przyjęty „Arabian Horse”, album, nie tylko przez zwolenników stricte elektronicznych produkcji, uznawany za najmocniejszą pozycję w ich dyskografii od czasów wydania ich debiutanckiego dzieła.

Booking

Jeśli jesteś organizatorem koncertów, festiwali lub imprez firmowych oraz zamkniętych zapraszamy do kontaktu. Nasza oferta bookingowa, obejmująca szereg zagranicznych artystów oraz polskich, skierowana jest do organizatorów koncertów, festiwali oraz imprez zamkniętych i firmowych.

+48 22 270 64 41 lub +48 510 121 022 / booking@lionstage.com
scroll to top