en

SUSANA BACA

POESIA Y CANTO NEGRO
1987
POESIA Y CANTO NEGRO
VESTIDA DE VIDA, CANTO NEGRO DE LAS AMERICAS!
1991
VESTIDA DE VIDA, CANTO NEGRO DE LAS AMERICAS!
FUEGO Y AGUA
1992
FUEGO Y AGUA
SUSANA BACA
1997
SUSANA BACA
ECO DE SOMBRAS
2000
ECO DE SOMBRAS
LAMENTO NEGRO
2001
LAMENTO NEGRO
ESPIRITU VIVO
2002
ESPIRITU VIVO
THE BEST OF SUSANA BACA
2004
THE BEST OF SUSANA BACA
TRAVESIAS
2006
TRAVESIAS
SEIS POEMAS
2009
SEIS POEMAS
MAMA
2010
MAMA
CANTOS DE ADORACION
2010
CANTOS DE ADORACION
AFRODIASPORA
2011
AFRODIASPORA

Susana Baca jest jedną z postaci, które odegrały kluczową rolę w odrodzeniu popularności muzyki afroperuwiańskiej zarówno w Peru jak i na całym świecie.

Jej głos nie bez powodu porównywany jest często z głosem Cesarii Evory i Celii Cruz. Gazeta The New York Times napisała o niej „Wyrosły z tradycji afrykańsko – peruwiańskich głos Susany Baca tworzy swoją własna tradycję. Piękny, zimny, doniosły głos.”

Pasmo sukcesów artystki rozpoczęła wydana w 1995 roku dla prowadzonej przez Davida Byrne’a wytwórni Luaka Bop kompilacja „The Soul of Black Peru”, na której znalazł się jej utwór „Maria Lando”.

Muzyka artystki stanowi połączenie tradycji z tym, co współczesne. Podczas występów zespół towarzyszący Susanie korzysta z typowego dla tamtego rejonu instrumentarium, takiego jak cajón („drewniane pudło”, oryginalnie odwrócona do góry nogami skrzynka na owoce), guapeo (wykonany z gliny garnek) oraz quijada (wykonana z oślej żuchwy). Całości dopełniają kontrabas oraz gitara akustyczna. Baca chętnie korzysta też z bogactwa brzmień brazylijskich i kubańskich. Tak mówi w jednym z wywiadów o swoich muzycznych fascynacjach:

„Dla mnie muzyka Kuby, Kolumbii, Ekwadoru, Argentyny, Wenezueli czy Portoryko jest równie bliska jak moja rodzima. Bywałam w wielu miejscach Ameryki Łacińskiej zamieszkałych przez potomków kultury afrykańskiej. Większość z nich stanowią biedne i zapomniane miejsca. (…) Staram się spisywać, a potem prezentować pieśni pochodzące właśnie z tamtych rejonów, oddając tym samym cześć obecności kultury afrykańskiej, która nadała kształt Ameryce Łacińskiej.(…)”

Wypełnione po brzegi liryką pieśni Baca pisze często we współpracy ze znanymi latynoskimi poetami, a opisy niezwykle sugestywnych obrazów i sytuacji wyśpiewuje delikatnym i nieco melancholijnym głosem. Do pary ze swoim mężem, Boliwijczykiem Ricardo Pereyrą, Baca założyła fundację The Instituto Negrocontinuo. W ich posiadłości w Chorillos para szerzy wiedzę o muzyce, tańcu oraz kulturze afroperuwiańskiej. W 2002 roku jej album „Lamento Negro” został uznany przez akademię Latin Grammy Award za najlepszy album folkowy roku. Ten sam album otrzymał nominację w kategorii „Best World Music Album”.

Susana Baca uczestniczyła również, w nagrodzonym kolejną Grammy, projekcie super-grupy folkowej Los Super Seven razem z meksykańskimi gwiazdami z zespołu Los Lobos oraz legendą brazylijskiej sceny Caetano Veloso. Jednak największy sukces odniosła wydaną w 2000 roku płytą „Eco de Sombras”. Wraz ze specjalnymi gośćmi na płycie (m in. John Medeski i Tom Waits) udało jej się połączyć wrażliwość tych nowoczesnych artystów z tematyką istotną dla rejonu, z którego pochodzi: problemami czarnych niewolników oraz walką o przetrwanie peruwiańskich rolników.

Booking

Jeśli jesteś organizatorem koncertów, festiwali lub imprez firmowych oraz zamkniętych zapraszamy do kontaktu. Nasza oferta bookingowa, obejmująca szereg zagranicznych artystów oraz polskich, skierowana jest do organizatorów koncertów, festiwali oraz imprez zamkniętych i firmowych.

+48 71 331 79 70 lub +48 510 121 022 / booking@lionstage.com
scroll to top