Wydali cztery cieszące się uznaniem albumy, koncertowali i odnieśli sukces jako artyści solowi, a po ośmiu latach przerwy wrócili i reaktywowali zespół. Dilated Peoples powraca z wydawnictwem „Directors of Photography”. Evidence, Rakaa (Iriscience) i DJ Babu prezentują nowe nagrania, które doskonale ilustrują indywidualne możliwości każdego z członków zespołu i dowodzą, że ekipa może się pochwalić łączącą ich niezwykłą chemią. Nowe wydawnictwo dowodzi że wykonawcy wspięli się na najwyższy poziom umiejętności i kunsztu.
Tak widzimy świat i tak widzimy siebie nawzajem - mówi Evidence. - W filmie reżyser obrazu to osoba która wybiera ujęcia, dobiera kadry. Tak samo pracujemy my. Być może nie robimy beatów, ale wybieramy ścieżki, miksujemy je, rozmawiamy z producentem. Odpowiadamy w pełni za dobór dźwięków, i za to, co robimy.
Najnowszy krążek to dowód na to, że zespół pozostał wierny swojemu stylowi i zachował charakterystyczne brzmienie. Muzycy jednocześnie dodali do nagrań elementy zupełnie nowe i udało im się spektakularnie poszerzyć swój, już i tak imponujący, repertuar muzyczny. Na tle dźwięków pianina i bębnów Alchemist’a Evidence i Rakaa prezentują ostre jak brzytwa rymy, którym towarzyszą wyszukane skrecze DJ Babu. Na singlu „Good As Gone” Dilated Peoples rymują zawzięcie w rytmie dramatycznego, przejmującego bitu od DJ’a Premier. Evidence omawia wytrzymałość swojej ekipy podczas rozmowy o artystach, którzy rozpoczęli karierę w latach 90 i odeszli już w zapomnienie.
Kopanie leżącego to paskudna rzecz - mówi Evidence. Ale czasem w tym biznesie możesz zainspirować się ludźmi którym się powiodło, albo możesz czerpać motywację z historii tych, którzy odpadli z rozgrywek. Mówisz wtedy do siebie: „Zapomnij o tym. Będę jednym z tych, którym się udało.” Widziałem wielu znajomych, którzy musieli wrócić do pracy. Wielu znajomych się poddało. Korzystam z tego.
Dilated Peoples rapują też o doświadczeniach, które ukształtowały ich jako muzyków. Na powalającym nagraniu „Cut My Teeth” Evidence wspomina o tym jak dorastał w Venice Beach, podczas gdy Rakaa przenosi się w czasie do Mid-City w Los Angeles. Dorastanie w południowej Kalifornii pełne było wyzwań. Pomimo tego że Los Angeles to stolica przemysłu rozrywkowego, mieszkańcy miasta narażeni są na izolację, której specyfikę zgłębia Rakaa w utowrze ‘Show Me The Way”.
To takie wrażenie, gdy masz wszystko co niezbędne, by spełnić swoje marzenia, ale nie jesteś w stanie odczuć tego głębiej, i tylko je gromadzisz - mówi Rakaa. Mam na myśli bycie oddzielonym od piramidy i od ognia w jej środku.
Rakaa wkłada ten wewnętrzny ogień i pasję w utwór „Country Of The Self”, w którym rapuje o złych stronach przemysłu i jak ludzkość dopuszcza się gwałtu na naturze w imię dochodu. Od czasu wydania ostatniej płyty Rakaa wrócił na studia i zdobył dyplom poświęcając czas na zbadanie tematów, które pasjonowały go od dłuższego czasu. - Zawsze byłem zainteresowany tematami takimi jak propaganda i manipulacja społeczna, więc zdobyłem dyplom z reklamy - mówi. Podczas studiów zetknąłem się z serią filmów dokumentalnych Adama Curtisa „The Century of the Self”. Ta piosenka, tak samo jak i seria filmów, bada wątki leżące u podstaw społeczeństwa konsumpcyjnego, szuka przyczyn egocentryzmu, rozpadu rodziny i struktur społecznych, których świadkami jesteśmy.
Co do jednej rzeczy Dilated Peoples zawsze byli zgodni – to ważna rola DJ w ich wydawnictwach. Na nagraniu „Figure It Out [Melvin’s Theme]” możemy podziwiać umiejętności DJ Babu – ścieżka jest pełna skreczy, które pozwalają docenić kunszt mistrza konsoli.
Nie jestem w stanie wyobrazić sobie płyty Dilated Peoples bez utworu DJ’a - mówi DJ Babu. I dla mnie to jest sprawa tak jakby osobista, bo chciałem oświadczyć środowisku DJ’ów – „O, zapomnieliście o DJ Babu? Zapomnieliście o mistrzu konsoli? O człowieku z Beat Junkies? To pozwólcie mi odświeżyć wam pamięć”. Sądzę, że beat który stworzyłem dla tej ścieżki nadal nowego charakteru całej płycie – jest klasyczny, a jednocześnie nowoczesny i bez zbędnej pretensjonalności. Chciałem zabrać się do roboty i wziąć sprawę we własne ręce. Myślę że na tym nagraniu uwieczniłem najlepsze skrecze które udało mi się nagrać w ciągu całej kariery.
Dilated Peoples rozpoczęli swoją działalność jako duet Evidence i Rakaa wydając debiutancki singiel „Third Degree” w 1997. Na płycie znalazły się też dwa inne utwory: „Confidence” i „Global Dynamics”. DJ Babu dołączył do ekipy rok później. Występy Dilated Peoples charakteryzują się błyskotliwą wymianą rymów między raperami i niezwykłymi popisami DJ Babu na konsoli, i udowadniają, że występy zespołów hiphopowych mogą być rozrywkowe i eksponować umiejętności DJa. Wraz ze wzrostem rozpoznawalności zespół podpisał umowę z wytwórnią Capitol Records, która wydała 4 pierwsze albumy Dilated Peoples: „The Platform” w 2000; „Expansion Team” w 2004; „Neighborhood Watch” w 2006 oraz „20/20”. Po wydaniu „20/20” członkowie ekipy wydali cykl bardzo dobrze przyjętych projektów muzycznych, przy których bardzo często ze sobą współpracowali.
Dlatego też, gdy zaczęli nagrywać „Directors Of Photography” członkowie Dilated Peoples odkryli, jak bardzo zmieniła się energia i skupienie, które każdy z nich wnosi do pracy w zespole.
Najbardziej zmieniło się to, jak mocno siebie motywują - DJ Babu mówi o współpracy Evidence i Rakaa. Każdy wers, każde słowo, każdy refren były tworzone i niszczone, poprawiane i lustrowane, raz za razem. Czasem było to frustrujące i wymagające, ale myślę że w nagraniach widać naszą ciężką pracę i zaangażowanie.
W przypadku „Directors of Photography”, Dilated Peoples udowadniają jak bardzo udoskonalili swój warsztat. Powrócili bowiem do gatunku muzycznego, który nie jest przychylnie nastawiony do weteranów.
Sądzę, że tym razem oświadczyliśmy, że nasza trójka nadal tu jest. Nadal rymujemy prosto z serca, robiąc hip-hop najlepszego gatunku - mówi DJ Babu. Nigdy nie uganialiśmy się za trendami w muzyce i świecie, jednak jesteśmy nowatorscy i klasyczni i, pod wieloma względami, pozostaliśmy niezależni. Można powiedzieć że wydając ten album zatoczyliśmy w naszej twórczości pełne koło.